Summa sidvisningar

söndag 6 november 2011

Det var ett tag sedan jag skrev lite..

Hejsan alla!
Det var ett tag sedan jag skrev något här, så nu är det dags för lite smått och gott. Både bra och dåliga saker.

För att börja någonstans så börjar jag med det dåliga, jag tycker det är trevligare om det positiva står sist så man inte bara tänker negativt när man läst klart det som skrivs.

Negativa:

Jag har varit inlagd på gastro avdelning 6 i Malmö, men har varit hemma snart 2 veckor. Den vistelsen var ingen höjdare alls! Det står i min journal att jag jobbar på sjukhuset, men det finns personal på gastro som jag har jobbat med innan, så dom vet att jag jobbar på området.

Dom har gett sig fasiken på att jag inte ska få någon bättre vård bara för att jag har jobbat i 13, snart 14 år.
Det enda jag kräver är att jag blir behandlad som vilken patient som helst, men det blir jag inte. Dom behandlar mig sämre än andra patienter. Det är som om dom vill visa att jag minsann inte ska få bättre behandling. Och det får jag inte heller.

Jag låg på denna otroligt tråkiga och otrevliga avdelning 1 vecka. jag blev opererad och fick en port-a-cath så att jag kan ge mig näring hemma. Det första som hände var ju att droppet som jag fick gick utanför porten så halva bröstet, armen blev dubbelt så stort och det gjorde riktigt ont.

Det som jag tycker är otroligt konstigt är att dom inte har kollat att porten funkar! När dom någon dag senare satte en nål för att spola och aspirera(se om man får backflöde) så kom det massor med luft ut ur porten. Det är inte normalt! Men brydde dom sig om det? Nej..

Läkaren på avdelningen hade bestämt sig att jag skulle hem till varje pris, och jag fick reda på att jag skulle till mottagningen för att kolla vilken nål och att jag skulle få en droppställning.

När det hade gått 1.5 vecka så tyckte jag det var konstigt att dom inte hade ringt, så då ringde jag till dom för att höra hur långt dom hade kommit. Jag blev verkligen förvånad. Dom sade att det skulle skötas på avdelningen inte på mottagningen. Jag blev ganska förbannad. Min läkare skulle prata med dom på avdelningen. På fredag ringde jag till avdelningen, eftersom dom inte hade hört av sig, men då sa sköterskan exakt samma som dom hade gjort innan, att detta skulle skötas på mottagningen. Jag blev så förbannad att jag ringde till mottagningen och bad sekreteraren att säga till min läkare att han skulle ringa mig OMGÅENDE!

Det tog fram till 16 innan han ringde. När vi pratade så berättade jag allt för honom, att dom hade glömt skriva ut VIKTIGA medicinska saker som tillhör porten, och hur dom hade behandlat mig. Han blev arg. Jag sa att detta måste vara en avvikelserapport och det höll han med på.
Så nu skickade han en akutremiss till kärlkirurgen, för man vet inte om porten funkar?! Sedan skrev han ut allt som dom hade glömt. Han sa till mig att detta skulle han ta upp med vederbörande läkare så att detta inte händer igen.
Som han sa: "Det är okunskap från deras sida så dom skickade hem dig bara för att slippa ta tag i sådant som dom inte kan så mycket om. Man kan INTE skicka hem en patient till varje pris och framförallt inte när allt är klart! Jag fattar inte vad dom sysslar med?"
Jag kan inte göra annat än att hålla med!

Så nu tar han tag i detta så till veckan så kommer det hända saker. Det är tur att man har en sådan läkare!
Jag kommer INTE att ligga på den avdelningen något mer.

Så lite positiva saker.

Jag träffade min vän David förra helgen. Han kom och hälsade på mig, första gången jag träffade honom! Vi hade en trevlig kväll, med prat och spel. :-)

Jag har i fredags varit hos min vän David i Lund, så det är andra gången jag träffade honom. Vi bara satt och pratade och hade det mysigt. Vi spelade xbox och bara slappade. Det är ju precis det jag klarar av. Jag orkar inte gå på fest eller kalas, så det är perfekt att jag har hittat en vän som är likt mig, även fast han är frisk.
Vi ska ses snart igen vilket jag ser fram emot!

Jag har pratat med min handläggare på försäkringskassan och det ser ljust ut angående sjukpension! Så till veckan ska jag på möte med honom och fylla i det sista som ska till i hans utredning. Nu kanske man kan slappna av lite och veta att man får pengar varje månad.

Det var nog allt för denna gång!

Vi Ses!!

// Krister

1 kommentar: