Summa sidvisningar

lördag 14 maj 2011

Överbeläggningar rättssäkert?

Hur kan man idagens läge ha sådana över beläggningar på sjukhusen. Här får patienter ligga i korridoren innan dom ska bli opererade. Kan bara se till mitt eget fall.
Jag kommer klockan 6 på morgonen till avdelningen för jag ska vara första patienten på operation. "Följ med mig så ska jag visa dig din säng." sa sjuksköterskan och jag följde efter henne.
"Här ska du ligga." sa hon och pekade på en säng som stod i korridoren. Jag blev ganska förvånad.
Patienter som ska bli opererade ska ligga i ett rent rum, eftersom man ska opereras så är hygienen väldigt viktig eftersom det sprids massor med bakterier i sådana utrymmen och infektioner kan då lätt inträffa dom berörda patienterna..
Ja ja okej tänkte jag det får väl gå.
"Du kommer att få ett rum när du kommer tillbaks från operationen." fick jag höra.
Jag blir opererad och ligger på uppvaket. Där tvingar jag mig själv att vakna, för om man sover för mycket så dröjer det längre innan man kommer till avdelningen.
Jag lyckades efter någon timme komma till avdelningen.
Vad händer då?
Jo jag får ligga i ett behandlingsrum tillsammans med en tant!! Jag bytte kläder snabbt för att gå ut och ringa till min fru och säga att allt är bra, eller så bra det kan efter en operation.
När jag kommer tillbaks till avdelningen ligger tanten inte kvar, dom hade flyttat henne. Men jag hade inte fått mitt rum än. Jag skulle ligga i behandlingsrummet!? När jag sedan kommer tillbaks från toaletten ligger det en farbror där som är jättesjuk. Jag tänker då genast på honom. Stackars sjuka farbror som inte får ett rum!
Jag ser personalen springer som galningar ute i korridoren mellan rummen, patienterna ringer hela tiden, och stressnivån är oacceptabel!!

Är detta ett rättssäkert att ha patienter i korridorer och i varje skrymslen som finns? Hur kan man som personal ge en bra och säker vård när det är på detta sättet?
Det kan dom inte! Finns ingen som klarar av att ge den vård som behövs till patienter när det är överbeläggningar.
Så är det bara!!
Tänker man inte på patienterna? Eller på personalen? Kan ni tänka hur det skulle vara att vara sjuk/nyopererad och ligga i en korridor? Det är så otroligt jobbigt och man känner sig inte respekterad eller väl omhändertagen när det gäller omvårdnad.

Men detta är Moderaternas Sverige! Man ska spara på personal, man stänger avdelningar för att spara pengar, och till vad? Jo alla dessa jävla skattesänkningar som alla som jobbar får lite mer i sin lön varje månad.
Hur kan det finnas personal i vården som är Moderater? Man ser bara till sin lön som stiger med några hundra, sen att man sliter ihjäl sig på jobbet spela ingen roll bara lönen stiger lite. Men då har jag en nyhet till alla er Moderater i vården: ni kommer att hamna i skiten själva en dag om inte Sverige får ett nytt styre som ger vården mer personal.

Men en dag kommer dom flesta hamna i en sits där dom själva hamnar i en korridor eller där dom får dela rum med "Agda" som är total dement, slår dom inte.

Jag lider när jag ser dessa stressade personalen som springer häcken av sig för att ge en bra vård, men som man omöjligt kan ge när det är på dessa premisser. Är det en stor katastrof som ska inträffa förrän att dom ska få upp ögonen hur vården lider?
Men skit i det, det finns ju vissa folkgrupper som får mer pengar! Detta är det vi ska eftersträva! Mer pengar!!

Så min stora frågan lyder som följande: Är detta ett rättsäkert vårdomhändertagande? Är det lagligt att det ska vara så?
Jag tvivlar på att det är lagligt.
Men vad görs åt saken? Ingenting. Detta kommer inte lösa sig så länge Alliansen styr Sverige utan vi borde få ett regeringsskifte direkt!
Ska vi acceptera detta?

Vi Ses!!

// Krister

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar